Vektis – De mens als inspiratiebron

De mens als inspiratiebron voor de rebranding van Vektis.

Probleem

Vektis heeft een essentiële rol in het Nederlandse zorgstelsel. Maar de vanzelfsprekendheid van zijn dienstverlening staat onder druk. De vraag uit de markt verandert, onder andere door de toenemende behoefte aan digitalisering. Bovendien komen er nieuwe spelers op de markt. De vraag aan Wunder? Vertaal de grote potentie van de organisatie naar een onderscheidende merkstrategie, logo en huisstijl.

Merkstrategie

Tijdens workshops en werksessies hebben we de merkstrategie ontwikkeld. Daarin is Vektis benoemd als dé persoonlijke business intelligence partner voor de zorg. Voorheen positioneerde Vektis zich als informatiecentrum. Daarnaast is in de merkarchitectuur een scheiding aangebracht tussen de 2 belangrijkste diensten. Vektis bedient opdrachtgevers nu vanuit 2 sublabels: Vektis Streams en Vektis Intelligence. Vektis Streams vereenvoudigt processen en maakt de data die dit oplevert toegankelijk voor zorgverzekeraars, zorgaanbieders en overheidspartijen. Vektis intelligence vertaalt data naar de beste inzichten, zodat opdrachtgevers de zorg verder kunnen verbeteren.

Creatieve strategie

Vektis is een bigdata-gedreven kennisinstituut. Een merk met een missie: de zorg voor de mensen in Nederland betaalbaar, bereikbaar en nog effectiever maken. Hierbij staat de mens centraal. Daarom hebben we een empathisch en communicatief merk ontwikkeld waarbij de diversiteit van de mensen in Nederland centraal staat.

Creatief concept

De mens is de inspiratiebron voor de merkstijl. In het logo staat de mens centraal, door de ‘i’ uit te lichten. Het kleurenpallet is divers en veelzijdig, net als de diversiteit van huidskleur in Nederland. Daarnaast gebruikt Vektis beelden om hun verhaal te vertellen én de juiste sfeer op te roepen. De fotografie is een abstracte verbeelding van data en de perspectieven daarop. De fotografie zoomt in en toont de mens van heel dichtbij of zoomt uit. Dit is een visuele vertaling van het werk van Vektis: inzoomen op bepaalde ziektes of juist uitzoomen en uitspraken doen over trends en ontwikkelingen voor de komende tijd.

In de fotografie – net als bij de data – is Vektis objectief en blijft de mens anoniem.

“Wunder heeft ons nieuwe inzichten in onze eigen mogelijkheden gegeven. Met de nieuwe merkpositionering en bijbehorende vertaling naar merkstijl kunnen we een hele nieuwe kant van ons mooie bedrijf laten zien en zijn we klaar voor de toekomst!”

Marieke Smit MT-lid