Dat is wat we juist niet doen

6 March 2017 / Alef de Jong

We krijgen regelmatig aanvragen van grote en kleine merken die met ons willen werken. Vaak is dat wederzijds en verheugen we ons erg op de samenwerking. Na een leuke eerste kennismaking kregen we afgelopen week een minder bericht. Deze specifieke opdrachtgever had voor een ander bureau gekozen. Dat is nooit een leuk bericht om te krijgen. In dit geval helemaal niet, omdat wij er niet in waren geslaagd over te brengen waar onze kracht ligt.

We hebben ze dat ook gemaild. Door hun reactie bedachten we: “is het bij iedereen duidelijk  waar we heel goed in zijn en waar onze focus juist niet ligt?”
Daarom deel ik op deze plek de mailwisseling. Want het moet voor elke opdrachtgever, sollicitant en samenwerkingspartner duidelijk zijn waar je Wunder voor kunt bellen.

Een week na het leuk kennismakingsgesprek kregen we onderstaande mail.

Bericht van merk x:
“We hebben afgelopen maandag een keuze gemaakt. Helaas hebben we niet voor jullie gekozen. We vonden het een erg tof gesprek maar zagen jullie sterker op de uitvoer dan op het concept. We hebben voor een andere partij gekozen die we conceptueel heel erg sterk vonden en bovendien veel ervaring met het neerzetten van grote merken heeft.”

Dat is wat we juist niet doen.
Onze reactie, door Alef de Jong, op dit bericht:
“Wij vonden het ook een leuk gesprek en iedereen bij Wunder wil graag met jullie aan het werk. Jullie dienst geeft energie. Niet alleen als je op vakantie gaat, maar ook om voor te werken. Het is helemaal jammer, omdat ik mij niet herken in wat je schrijft. Wij zijn er blijkbaar niet in geslaagd jullie goed uit te leggen wat we wél doen. Want de uitvoer, dat is wat we juist niet doen.

Onze focus ligt op de conceptuele mix tussen strategie en creatie. Daarin beoordelen onze opdrachtgevers ons ook goed. Zij geven ons voor creativiteit een 9.17 en voor effectiviteit een 8.58. Wij doen juist niet de uitvoer, dat wil zeggen het implementeren van merken. Daarvoor werken wij samen met gespecialiseerde bureaus en freelancers. 

Wat betreft ervaring met het werken voor grote merken… ook daar heb ik het niet goed duidelijk kunnen maken. Hoewel wij niet exclusief voor grote merken werken (want de lol zit vooral in het directe contact met de ondernemer). Weten deze merken ons wel goed te vinden. Zo werken we voor RTL XL, Red Bull, CliniClowns, Fair Trade Original, Talpa Radio (fusie van Radio 538 en Sky Groep) en een wereldwijd opererende smart food merk (waar ik de naam nog niet van kan noemen). Veel grote merken waar we waarde toevoegen door onze conceptuele kracht. Jullie naam, maar vooral je vraag had hier naadloos tussen gepast.”

Reactie van merk x:
Te gekke reactie van je, knap! Jammer inderdaad dat dat er, in vergelijking met de anderen, dan niet zo uit is gekomen. Veel succes. We spreken/zien elkaar vast nog!

We zijn blij dat ons contactpersoon bij dit merk ons eerlijk heeft verteld waarom ze voor een ander bureau kozen. Voor ons de kans om via deze blog uit te leggen wat Wunder juist wel en voor je kan doen.

Recente Artikelen